7q11.23 Duplikationssyndrom: MedlinePlus Genetics (2023)

Beschreibung

Das Duplikationssyndrom 7q11.23 ist eine Erkrankung, die eine Vielzahl von neurologischen und Verhaltensproblemen sowie andere Anomalien verursachen kann.

Menschen mit dem Duplikationssyndrom 7q11.23 haben typischerweise eine verzögerte Entwicklung von Sprach- und motorischen Fähigkeiten wie Krabbeln und Gehen. Sprachprobleme und Auffälligkeiten in der Gang- und Stehweise der Betroffenen können ein Leben lang bestehen bleiben. Menschen mit dieser Erkrankung können auch einen schwachen Muskeltonus (Hypotonie) und abnormale Bewegungen haben, wie z. B. unwillkürliche Bewegungen einer Körperseite, die absichtliche Bewegungen der anderen Seite widerspiegeln. Etwa ein Fünftel der Menschen mit dem Duplikationssyndrom 7q11.23 erleiden Anfälle.

Die intellektuelle Entwicklung variiert beim Duplikationssyndrom 7q11.23 stark. Die meisten Menschen mit dieser Erkrankung verfügen über eine niedrige bis durchschnittliche Intelligenz. Bei etwa einem Drittel der Betroffenen kommt es zu einer geistigen Behinderung oder einer grenzwertigen geistigen Leistungsfähigkeit. Selten verfügen Menschen mit dieser Störung über eine überdurchschnittliche Intelligenz.

Zu den mit dieser Erkrankung verbundenen Verhaltensproblemen gehören Angststörungen (wie soziale Phobien und selektiver Mutismus, bei dem es sich unter bestimmten Umständen um die Unfähigkeit zu sprechen handelt),Aufmerksamkeits-Defizit-Hyperaktivitäts-Störung(ADHS), körperliche Aggression, übermäßig trotziges Verhalten (oppositionelle Störung) und autistisches Verhalten, das die Kommunikation und soziale Interaktion beeinträchtigt.

(Video) 7q11.23 duplication syndrome with GSS VIDEOS

Ungefähr die Hälfte der Personen mit 7q11.23-Duplikationssyndrom haben eine Vergrößerung (Dilatation) des Blutgefäßes, das Blut vom Herzen zum Rest des Körpers transportiert (dasAorta); Diese Vergrößerung kann mit der Zeit schlimmer werden. Eine Aortendilatation kann zu lebensbedrohlichen Komplikationen führen, wenn sich die Wand der Aorta in Schichten auflöst (Aortendissektion) oder aufbricht (Rupturen).

Menschen mit dem Duplikationssyndrom 7q11.23 können es habenCharakteristische Eigenschaftendes Kopfes und des Gesichts, einschließlich eines großen Kopfes (Makrozephalie), der nach hinten abgeflacht ist (Brachyzephalie), einer breiten Stirn, geraden Augenbrauen und tiefliegenden Augen mit langen Wimpern. Die Nase kann an der Spitze breit sein, wobei der Bereich, der die Nasenlöcher trennt, tiefer als üblich im Gesicht ansetzt (tiefer Ansatz der Columella), was zu einem verkürzten Bereich zwischen der Nase und der Oberlippe (Philtrum) führt. Ein hoher Bogen im Gaumen (hochgewölbter Gaumen) und Ohranomalien können ebenfalls auftreten. Diese Merkmale können mild sein und bei manchen Betroffenen nicht erkannt werden.

Frequenz

Die Prävalenz dieser Erkrankung wird auf 1 von 7.500 bis 20.000 Menschen geschätzt.

Ursachen

7q11.23 Das Duplikationssyndrom resultiert aus einemzusätzliches Exemplareiner Region auf dem langen (q) Arm vonChromosom 7in jeder Zelle. Diese Region wird als kritische Region des Williams-Beuren-Syndroms (WBSCR) bezeichnet, da ihre Deletion eine andere Störung namens „Williams-Beuren-Syndrom“ verursachtWilliams-Syndrom, auch bekannt als Williams-Beuren-Syndrom. Die 1,5 bis 1,8 Millionen DNA-Basenpaare (Mb) lange Region umfasst 26 bis 28 Gene.

Zusätzliche Kopien mehrerer Gene in der duplizierten Region, einschließlich desELNUndGTF2IGene tragen wahrscheinlich zu den charakteristischen Merkmalen des 7q11.23-Duplikationssyndroms bei. Forscher schlagen vor, dass eine zusätzliche Kopie desELNGen in jeder Zelle kann mit dem erhöhten Risiko einer Aortendilatation beim 7q11.23-Duplikationssyndrom zusammenhängen. Studien deuten darauf hin, dass eine zusätzliche Kopie desGTF2IDas Gen kann mit einigen Verhaltensmerkmalen der Störung in Zusammenhang stehen. Die spezifischen Ursachen dieser Merkmale sind jedoch unklar.

Forscher untersuchen weitere Gene in der duplizierten Region, aber keines wurde definitiv mit einem der spezifischen Anzeichen oder Symptome des 7q11.23-Duplikationssyndroms in Verbindung gebracht.

Erfahren Sie mehr über die Gene und Chromosomen, die mit dem 7q11.23-Duplikationssyndrom verbunden sind

  • ELN
  • GTF2I
  • Chromosom 7
(Video) MECP2 Duplication Syndrome is Reversible!!! - The 401 Project | Cure MECP2
(Video) 7q 11.23 duplication syndrome & me

Nachlass

Das Duplikationssyndrom 7q11.23 gilt als autosomal-dominant vererbte Erkrankung, was bedeutet, dass eine Kopie des Chromosoms 7 mit der Duplikation in jeder Zelle ausreicht, um die Störung auszulösen. Die meisten Fälle resultieren aus einer Verdoppelung, die während der Bildung von Fortpflanzungszellen (Eizellen und Spermien) auftritt. Diese Fälle treten bei Menschen mit aufkeine Vorgeschichte der Störung in ihrer Familie. In etwa einem Viertel der Fälle erbt ein Betroffener das Chromosom mit einem duplizierten Abschnittvon einem Elternteil. Typischerweise hat der Elternteil subtile Anzeichen und Symptome im Zusammenhang mit der Duplikation und wird erst diagnostiziert, nachdem die Störung beim Kind erkannt wurde.

Andere Namen für diesen Zustand

  • 7q11.23 Mikroduplikationssyndrom
  • Duplikation von Chromosom 7q11.23
  • Chromosom 7q11.23-Duplikationssyndrom
  • Dup(7)(q11.23)
  • Somerville-Van-der-Aa-Syndrom
  • Trisomie 7q11.23
  • WBS-Duplikationssyndrom
  • Duplikationssyndrom der Williams-Beuren-Region

Zusätzliche Informationen und Ressourcen

Informationen zu Gentests

(Video) Genetic Disorders - Chromosome 7 and Skull Problem | Genes | Carrier Genetic Test

Informationszentrum für genetische und seltene Krankheiten

Ressourcen zur Patientenunterstützung und Interessenvertretung

Katalog der Gene und Krankheiten von OMIM

Wissenschaftliche Artikel auf PubMed

Verweise

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  • Merla G, Brunetti-Pierri N, Micale L, Fusco C. Kopienzahlvarianten in der Region Williams-Beuren-Syndrom 7q11.23. Hum Genet. 2010 Jul;128(1):3-26. doi:10.1007/s00439-010-0827-2. Epub 2010, 1. Mai.Zitat auf PubMed
  • Mervis CB, Klein-Tasman BP, Huffman MJ, Velleman SL, Pitts CH, Henderson DR, Woodruff-Borden J, Morris CA, Osborne LR. Kinder mit Duplikationssyndrom 7q11.23: psychologische Merkmale. Am J Med Genet A. 2015Jul;167(7):1436-50. doi: 10.1002/ajmg.a.37071. Epub 21. April 2015.Zitat auf PubMedoderKostenloser Artikel auf PubMed Central
  • Mervis CB, Morris CA, Klein-Tasman BP, Velleman SL, Osborne LR. 7q11.23Duplikationssyndrom. 25. November 2015 [aktualisiert am 25. März 2021]. In: Adam MP, Mirzaa GM, Pagon RA, Wallace SE, Bean LJH, Gripp KW, Amemiya A, Herausgeber.GeneReviews(R) [Internet]. Seattle (WA): University of Washington, Seattle; 1993–2023. Verfügbar unter http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK327268/Zitat auf PubMed
  • Morris CA, Mervis CB, Paciorkowski AP, Abdul-Rahman O, Dugan SL, Rope AF, Bader P, Hendon LG, Velleman SL, Klein-Tasman BP, Osborne LR. 7q11.23 Duplikationssyndrom: Körperliche Merkmale und Naturgeschichte. Am J Med Genet A. 2015Dez;167A(12):2916-35. doi: 10.1002/ajmg.a.37340. Epub 3. September 2015.Zitat auf PubMed
  • Parrott A, James J, Goldenberg P, Hinton RB, Miller E, Shikany A, AylsworthAS, Kaiser-Rogers K, Ferns SJ, Lalani SR, Ware SM. Aortopathie beim 7q11.23-Mikroduplikationssyndrom. Am J Med Genet A. 2015 Feb;167A(2):363-70. doi:10.1002/ajmg.a.36859. Epub 2014, 26. November.Zitat auf PubMed
  • Sanders SJ, Ercan-Sencicek AG, Hus V, Luo R, Murtha MT, Moreno-De-Luca D, ChuSH, Moreau MP, Gupta AR, Thomson SA, Mason CE, Bilguvar K, Celestino-Soper PB, Choi M, Crawford EL, Davis L, Wright NR, Dhodapkar RM, DiCola M, DiLullo NM, Fernandez TV, Fielding-Singh V, Fishman DO, Frahm S, Garagaloyan R, Goh GS, Kammela S, Klei L, Lowe JK, Lund SC, McGrew AD, Meyer KA, Moffat WJ, Murdoch JD, O'Roak BJ, Ober GT, Pottenger RS, Raubeson MJ, Song Y, Wang Q, Yaspan BL, Yu TW, Yurkiewicz IR, Beaudet AL, Cantor RM, Curland M, Grice DE, Gunel M, Lifton RP, Mane SM, Martin DM, Shaw CA, Sheldon M, Tischfield JA, Walsh CA, Morrow EM, Ledbetter DH, Fombonne E, Lord C, Martin CL, Brooks AI, Sutcliffe JS, Cook EH Jr ,Geschwind D, Roeder K, Devlin B, State MW. Mehrere wiederkehrende De-novo-CNVs, einschließlich Duplikationen der Williams-Syndrom-Region 7q11.23, stehen in engem Zusammenhang mit Autismus. Neuron. 9. Juni 2011;70(5):863-85. doi:10.1016/j.neuron.2011.05.002.Zitat auf PubMedoderKostenloser Artikel auf PubMed Central
  • Somerville MJ, Mervis CB, Young EJ, Seo EJ, del Campo M, Bamforth S, PeregrineE, Loo W, Lilley M, Perez-Jurado LA, Morris CA, Scherer SW, Osborne LR. Schwere Verzögerung der Ausdruckssprache im Zusammenhang mit der Duplizierung des Williams-Beuren-Locus. NEngl J Med. 20. Okt. 2005;353(16):1694-701. doi: 10.1056/NEJMoa051962.Zitat auf PubMedoderKostenloser Artikel auf PubMed Central
  • Van der Aa N, Rooms L, Vandeweyer G, Van Den Ende J, Reyniers E, Fichera M, Romano C, Delle Chiaie B, Mortier G, Menten B, Destree A, Maystadt I, Mannik K, Kurg A, Reimand T, McMullan D, Oley C, Brueton L, Bongers EM, van Bon BW, PfundR, Jacquemont S, Ferrarini A, Martinet D, Schrander-Stumpel C, Stegmann AP, Frints SG, de Vries BB, Ceulemans B, Kooy RF. Vierzehn neue Fälle tragen zur Charakterisierung des 7q11.23-Mikroduplikationssyndroms bei. Eur J Med Genet.2009 Mar-Jun;52(2-3):94-100. doi: 10.1016/j.ejmg.2009.02.006. Epub 26. Februar 2009.Zitat auf PubMed
  • Velleman SL, Mervis CB. Kinder mit 7q11.23-Duplikationssyndrom: Sprach-, Sprach-, kognitive und Verhaltensmerkmale und ihre Auswirkungen auf die Intervention. Perspect Lang Learn Educ. 1. Okt. 2011;18(3):108-116. doi:10.1044/lle18.3.108.Zitat auf PubMedoderKostenloser Artikel auf PubMed Central
(Video) How to identify if your child is delayed Chromosome 7 dup edition

FAQs

What is 7q11 23 duplication syndrome karyotype? ›

7q11. 23 duplication syndrome results from an extra copy of a region on the long (q) arm of chromosome 7 in each cell. This region is called the Williams-Beuren syndrome critical region (WBSCR) because its deletion causes a different disorder called Williams syndrome, also known as Williams-Beuren syndrome.

What is duplication syndrome genetic disorders? ›

MECP2 duplication syndrome is a condition that occurs almost exclusively in males and is characterized by moderate to severe intellectual disability. Most people with this condition also have weak muscle tone in infancy, feeding difficulties, poor or absent speech, or muscle stiffness (rigidity).

What is chromosome 11 duplication syndrome? ›

Distal trisomy 11q is a rare chromosomal anomaly syndrome, resulting from the partial duplication of the long arm of chromosome 11, with high phenotypic variability principally characterized by craniofacial dysmorphism (brachycephaly/plagiocephaly, low-set, posteriorly rotated ears, short philtrum, micrognathia) and ...

What is a 7q duplication of chromosomes? ›

A 7q duplication is a rare genetic condition that occurs when there is an extra copy of part of the genetic material (DNA) in one of the 46 chromosomes – chromosome 7. This extra copy is known as a duplication, sometimes referred to as a copy number gain.

How is Williams syndrome genetic? ›

Williams syndrome is caused by not having a copy of 25 to 27 genes on chromosome number 7. In most cases, the gene changes (mutations) occur on their own, either in the sperm or egg that a baby develops from. However, once someone carries the genetic change, their children have a 50% chance of inheriting it.

What is the most common cause of gene duplication? ›

Gene duplications can arise as products of several types of errors in DNA replication and repair machinery as well as through fortuitous capture by selfish genetic elements. Common sources of gene duplications include ectopic recombination, retrotransposition event, aneuploidy, polyploidy, and replication slippage.

Is gene duplication good or bad? ›

Gene duplications are an essential source of genetic novelty that can lead to evolutionary innovation. Duplication creates genetic redundancy and if one copy of a gene experiences a mutation that affects its original function, the second copy can serve as a 'spare part' and continue to function correctly.

How common is duplication syndrome? ›

MECP2 duplication syndrome (MDS) is a rare, X-linked, neurodevelopmental disorder caused by a duplication of the methyl-CpG-binding protein 2 (MECP2) gene—a gene in which loss-of-function mutations lead to Rett syndrome (RTT). MDS has an estimated live birth prevalence in males of 1/150,000.

How to read 7q11 23? ›

A 7q11. 23 duplication means that the cells of the body have a small amount of additional genetic material from one of their 46 chromosomes – chromosome 7. For healthy development, chromosomes should contain just the expected amount of genetic material (DNA) – not too much and not too little.

What are the symptoms of chromosome 11 disorder? ›

These include small and low-set ears, widely set eyes (hypertelorism ) with droopy eyelids (ptosis ), skin folds covering the inner corner of the eyes (epicanthal folds ), a broad nasal bridge , downturned corners of the mouth , a thin upper lip , and a small lower jaw .

What does chromosome 11 control? ›

Many of the genes on chromosome 11 are grouped into related clusters known as gene families, the most notable of which is the olfactory receptor gene family. This family, whose corresponding proteins govern the sense of smell, is the largest known grouping of genes in vertebrate species.

What happens if you have a duplicated chromosome? ›

The term "duplication" simply means that a part of a chromosome is duplicated, or present in 2 copies. This results in having extra genetic material, even though the total number of chromosomes is usually normal.

What does trisomy 7 mean? ›

Trisomy 7 is a condition that is caused by an extra chromosome number 7 (three copies instead of two). What are the features of trisomy 7? Most pregnancies with trisomy 7 will miscarry spontaneously. Full trisomy 7 has never been reported in a live birth.

Is trisomy 7 fatal? ›

Fetal death in utero may occur due to the high percentage of trisomy 7 cells in the placenta or the presence of trisomy 7 cells in the fetus [7]. Hsu et al. [26] reported a case with 100% trisomy 7 cells in the villi from the placenta, which ultimately terminated in fetal death.

What are some interesting facts about chromosome 7? ›

Chromosome 7 is one of the 23 pairs of chromosomes in humans, who normally have two copies of this chromosome. Chromosome 7 spans about 160 million base pairs (the building material of DNA) and represents between 5 and 5.5 percent of the total DNA in cells. Human chromosome 7 pair after G-banding.

What is 7 a genetic chromosome 21 disorder causing developmental and intellectual delays also known as trisomy 21? ›

Down syndrome is also referred to as Trisomy 21. This extra copy changes how the baby's body and brain develop, which can cause both mental and physical challenges for the baby.

What is chromosome 7 associated with? ›

Chromosome 7 is frequently associated with chromosome aberrations, rearrangements, and deletions. It also contains many important genes, gene families, and disease loci.

Does Williams syndrome come from mom or dad? ›

Inheritance. Most cases of Williams syndrome are not inherited. The chromosomal alteration usually occurs as a random event during the formation of reproductive cells (eggs or sperm) in a parent of an affected individual. These cases occur in people with no history of the disorder in their family.

Can people with Williams syndrome have normal IQ? ›

Even claims about very low IQ turn out to be exaggerated. Williams syndrome IQ ranges from 48 to 85. True, people with Williams syndrome are often very loquacious and usually have better language than spatial skills, but the profile of the syndrome is unscientifically exaggerated by secondary sources.

Who is most likely to get Williams syndrome? ›

Williams syndrome is a rare disorder that affects males and females in equal numbers and infants of any race may be affected. The prevalence of this disorder is approximately one in 10,000-20,000 births in the United States.

What is chromosome 17q11 2 duplication syndrome? ›

Summary. 17q11 microdeletion syndrome is a rare severe form of neurofibromatosis type 1 (NF1; see this term) characterized by mild facial dysmorphism, developmental delay, intellectual disability, increased risk of malignancies, and a large number of neurofibromas.

Is Williams syndrome chromosome 7p or 7q? ›

Williams syndrome (WS) is a developmental disorder with variable phenotypic expression associated, in most cases, with a hemizygous deletion of part of chromosomal band 7q11. 23 that includes the elastin gene (ELN).

What is Klinefelter syndrome karyotype? ›

Females have two X chromosomes (46,XX), and males have one X and one Y chromosome (46,XY). Most often, boys and men with Klinefelter syndrome have the usual X and Y chromosomes, plus one extra X chromosome, for a total of 47 chromosomes (47,XXY).

What is the most fatal trisomy? ›

Trisomy 18 is rare, occurring in about 1 in 2,500 pregnancies. The cells of these babies have three copies of chromosome 18 instead of the usual two. There is no cure. Most babies with trisomy 18 die before they are born.

What is an example for duplication syndrome? ›

Duplication. The type IA form of Charcot-Marie-Tooth disease is an example of an inherited human genetic disease that's caused by a gene duplication. Individuals with Charcot-Marie-Tooth disease have damage to their peripheral nerves, resulting in muscle weakness.

What is 7 a gene on chromosomes 7 that has been associated with cystic fibrosis called? ›

The seventh pair of chromosomes has a gene called the CFTR (cystic fibrosis transmembrane conductance regulator) gene. Changes (mutations) or errors in this gene are what cause CF.

What gender is an XXY chromosome? ›

There are 2 types of chromosome, called the sex chromosomes, that determine the genetic sex of a baby. These are named either X or Y. Usually, a female baby has 2 X chromosomes (XX) and a male has 1 X and 1 Y (XY). But in Klinefelter syndrome, a boy is born with an extra copy of the X chromosome (XXY).

What is the gender of a person with Klinefelter's syndrome? ›

Klinefelter syndrome only affects males. It happens because of a difference deep inside the body's cells, in microscopic strings of DNA (what make up genes) called chromosomes. Chromosomes are tiny, but they play a huge role in who we are — including deciding our gender, how we look, and how we grow.

What is the female version of Klinefelter syndrome? ›

Overview. Turner syndrome, a condition that affects only females, results when one of the X chromosomes (sex chromosomes) is missing or partially missing. Turner syndrome can cause a variety of medical and developmental problems, including short height, failure of the ovaries to develop and heart defects.

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